Varför
övergå till digitalt?
Den
grafiska branschen har under de tre senaste decennierna genomgått en
revolution: en handarbetsdominerad bransch har förvandlats till digitalt
datasnurrande. Montageborden, maskningstejpen, knivarna och
sättmaskinerna har ersatts av musen, datorn och printern.
I början av 80-talet försvann först textbehandlingen och sedan
sättningen in i datorns skrymslen. Med FreeHand och PageMaker försvann
sedan ritandet, graferna och ombrytningen – då maskinernas kapacitet
ökade gick också bildbehandlingen och färgsepareringen samma väg. Nu
– i det sista skedet – håller även reproarbetet, arkmontaget och
tryckformens framställning på att digitaliseras. Då försvinner den
grafiska filmen och exponeringsramarna som cromalinen i historien. Med de
olika digitala tryckpressarna har även själva tryckningen övergått
till dataåldern.
Även
datatekniken har utvecklats med åren – lyckligtvis. De tidiga årens
kompatibilitetsproblem är borta. Typsnitt och filformat har
standardiserats och därmed har den helt digitala produktionslinjen
förvandlats till en tillförlitlig och högklassig arbetsmetod. Denna
utveckling har kraftigt gynnats av filformatet pdf, som Adobe har
utvecklat. Med den senaste pdf-versionen går alla element i en
publikation, inklusive färgseparering och typsnitt, pålitligt genom
produk-tionsprocessen. Därför håller pdf även på att godkännas som
ISO-standard!
De snabbare
förbindelserna för datakommunikation har även effektiviserat
produktionen av grafiska publikationer. Hela tryckmaterialet överförs nu
snabbt längs kablarna mellan redaktioner, reklambyråer och tryckerier.
Som bäst kommer tidningen på några timmar från kundens dataskärm till
tryckpressen – trots att kunden kan sitta på andra sidan jordklotet!
|